شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛

ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می افزاید و گناهان را پاک می کند و آن ماه برکت است

بحار الانوار(ط بيروت) ج93، ص ۳۴۰ – فضائل الأشهر الثلاثه ص۹۵

مقدمه

رمضان ماه به یاد ماندنی است. برخی از افراد ممکن است به هزار و یک دلیل و بهانه، از زیر بار روزه گرفتن طفره روند و به دلیل برخی تعالیم نادرست ، خود را از فيض بزرگ محروم نمایند. بسیاری هم هستند که ماه روزه برایشان یادآور خاطرات بسیار خوش و شیرین است، خاطراتی که از کودکی دارند و هرگاه تداعی می شود آنها را به دنیاهای دیگر می برد

اگرچه فلسفه اصلی روزه داری تقویت روح و تعبد و تقوای الهی است لیکن نباید از سایر برکات و مواهب روژه نیز غافل شد. تنوع در شیوه زندگی و تجربه جشنواره های فرهنگی در رمضان می تواند به وجود آورنده خاطرات خوش باشد، به ویژه این که این نوع تغییر شیوه و روش با مذاق شخص هم سازگار باشد.

همه ما از کودکی ایام روزه را به یاد می آوریم که در کنار پدر و مادر شب های خاطره انگیزی داشتیم، کودکان امروز در این دنیای ارتباطات و آشنایی با رسوم و فستیوال های غربی نیازمند طراحی برنامه هایی برای آشنایی با هویت و داشته های ملی و مذهبی خود هستند اگر این وقایع با شادی و سرور همراه باشند، همواره در ذهن کودکان اثر خوشایند به جا خواهند گذاشت. باید برایشان رمضان و روزه را جذاب کرد، تا در بزرگسالی با رغبت و میل درونی به سوی آن بروند، نه از روی اجبار و وظیفه. یکی دیگر از مضایای رمضان بازنگری و اصلاح سبک زندگی است، برای عادات غذایی خود برنامه ریزی کرده و آن را مدیریت کنیم و روحیه خویشتنداری و تقوی را در خود پرورش دهیم و بر آن انضباط منطقی حاکم نماییم.

برای روزه گرفتن هم مثل بقیه کارها باید عشق و علاقه باشد، علاقه ای که اگرچه پشتوانه آن ایمان و اعتقاد قلبی است

موسسه مهرگان فرهنگ در تلاش است با اجرای خلاقانه جشنواره ” ماه خوب خدا ” در فضای فرح بخش کاخ موزه سعدآباد ، عشق و علاقه به رمضان و روزه داری را با شعار رمضان را | دوست دارم ، برای مخاطبان بیشتر کند

 

اهداف طرح

  1. ایجاد پایگاه تفریحی خانوادگی در ماه مبارک رمضان
  2. توجه بیشتر به سبک زندگی ایرانی اسلامی
  3. ایجاد جذابیت برای کودکان و نوجوانان در رمضان
  4. شناسایی فرهنگ و آداب سنتی اقوام ایرانی 
  5. ایجاد عشق و شور بیشتر برای تعبد در ماه مبارک رمضان 
  6. آشنایی با فرهنگ افطار در ملل مسلمان
  7. تکریم کودکان و نوجوانان روزه اولی
  8. شناساندن فرهنگ و آیین ایرانی اسلامی به میهمانان خارجی و همبستگی ملل مسلمان
  9. همیاری و کمک به همنوعان در رمضان
  10. مقابله با تهاجم فرهنگی با اجرای خلاقانه جهت حفظ هویت و داشته های ایران اسلامی
  11. ایجاد خلاقیت و حمایت از کارآفرینی فرهنگی.

برنامه های اجرایی طرح

  1. طراحی و دکورهای مختلف بسیار زیبا متناسب با رمضان برای جلب بازدید کنندگان جهت گرفتن عکس های یادگاری
  2. ایجاد ایستگاه کودک برای کودکان زیر ۹ سال با طراحی و دکور تصور کودکانه از بهشت همراه فعالیت های کودکان

.آموزش درست کردن تسبیح با خمیر توسط کودکان

.تقویم کارهای خوب کودک در رمضان با همکاری والدین

.کارگاه آشپزی کودک :درست کردن شیرینی خرمایی جهت افطار

.نقاشی کودک با موضوع تصور کودکانه از بهشت عکاسی رایگان از کودکان با دکور

3. برگزاری کارگاه های آموزشی هنری فرهنگی سلامت مرتبط با رمضان

*روزه در شعر و فرهنگ پارسی

با مولوی در شهر خدا

سرور مومن برگرفته از دعای ابوحمزه ثمالی

رازهای پاکدلان با خدای پاکبازان صحیفه صجادیه

روزه در ادبیات فارسی

انواع سفره در فرهنگ ایران

با صایب در گفتن و نگفتن (روزه در اشعار صایب)

*کارگاه های تغذیه در ماه مبارک رمضان

روزه و تغذیه روژه اولی ها

روزه داری ورزش کاران

تغذیه صحیح در افطار و سحر

**کارگاه آموزشی مذهبی

دوستی با خدا: نقش رمضان در دوستی با خدا

بررسی جسم و روان حالت روحی شادی و غم و تاثیر مثبت روزه داری

**** کارگاه هنری

تصویرگری هنر ایرانی استاد مهشید دارابی

تصویرگری کودک بانو شیخی

کارگاه معرق استاد کاوه

کارگاه سنگ تراشی و انگشترهای عقیق

4.  طراحی و فضا سازی بسیار زیبا خیمه رستوران و دمنوش خانه جهت پذیرایی به سبک ایرانی برای پذیرش بازدید کنندگان و میهمان ها

 5.  اجرای موسیقی اقوام ایرانی و موسیقی سنتی

6. همکاری با یونسکو بر اساس طرح پیشنهادی جهت دعوت از همسران سفرای کشورهای اسلامی جهت تقویت نقش زنان در وحدت و صلح به بهانه ماه مبارک رمضان با اجرای آیین و فرهنگ افطار هر کشور و تخصیص درآمده حاصله به خیریه مهر آفرین

7.  ایجاد ۱۲غرفه محصولات هنری و فرهنگی – صنایع دستی جهت عرضه مستقیم به بازدید کنندگان به منظور توجه به هدیه دادن در عید فطر

8.  طراحی پوسترهای مختلف برای هر بخش از جشنواره و کمپین تبلیغاتی جهت جذب مخاطب

9. میزبانی خاص و غرور آمیز از روزه اولی ها در بخش پذیرایی به سبک ایرانی جشنواره ماه خوب خدا با طراحی مراسم تاج گذاری شروع بندگی برای پسران و حلقه گل برای دختران با دکور مناسب جهت عکاسی

۱۰. برگزاری مراسم یادواره میهمان های ویژه جشنواره ماه خوب خدا جهت ثبت هویت میهمان با طراحی خلاقانه

۱۱. برگزاری برنامه افتتاحیه با مشارکت کاخ سعد آباد با برگزاری ضیافت افطار

اهداف جشنواره

1- مقابله هوشمندانه با جریان نفوذ فرهنگی با تکیه بر داشته ها و مبانی فرهنگی اصیل ایرانی اسلامی کشور عزیزمان

۲- معرفی و صدور معانی و ارزش های مبتنی بر فرهنگ ایرانی بعنوان مهمترین، اساسی ترین و با ارزش ترین کالای صادراتی

۳- تلاش در ترویج فرهنگ صلح طلبی و نوع دوستی به عنوان یکی از مولفه های اصیل فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی

۴- گسترش  تعامل و همکاری با نهادها و سازمان های ملی و  بین المللی در جهت معرفی سبک اصیل زندگی و فرهنگ ایرانی

۵- کمک به تقویت پیوند های فرهنگی با دیگر اقوام، اقلیت ها و مذاهب با تکیه بر ارزشهای فرهنگی مشترک

۶- تلاش برای ایجاد ارتباط بامحافل و مجامع فرهنگی صلح طلب در سایر کشورها با تاکید بر اشتراکات موجود

۷- گسترش ارتباط مفید و موثر با چهره های فرهنگی، شخصیت های صلح طلب و تاثیر گذار در داخل و خارج از کشور

۸- تشویق به حمایت از کارآفرینان فرهنگی و کمک به اقتصاد فرهنگ در جامعه

۹- معرفی آیین ها، مناسبت ها و جشنواره های ایرانی  در راستای گردشگری فرهنگی

۱۰- کمک به اشاعه ایده‌های خلاق در برگزاری جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی

۱۱- ترغیب سازمان‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها در مشارکت در گسترش فرهنگ ملی و بومی و آئین های مبتنی بر سبک زندگی اصیل ایرانی اسلامی، به عنوان مسئولیت اجتماعی

چشم انداز جشنواره

    تبدیل شدن به یکی از جشنواره های بین المللی معتبر و معروف جهانی و ثبت این جشنواره در تقویم گردشگری ایران

 

مخاطبان:

*عموم علاقمندان به فرهنگ ، هنر و سنن ایران ؛

*دستگاهها ، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی

* سازمانها، شرکتها و مؤسسات صنعتی و بازرگانی دولتی و غیردولتی

* بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و مالی و لیزینگ ها و شرکت‌های تأمین سرمایه.

* بیمه‌ها و شرکت‌های خدمات بیمه‌ای سازمانها، شرکتها و مؤسسات صنعتی و بازرگانی دولتی و غیردولتی

* بازدیدکنندگان مردمی و خانواده ها در روزهای آتی جشنواره

* شبکه های اجتماعی.